گردهمایی اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای شهر همدان به مناسبت گرامیداشت روز معلم و هفته آموزش برگزار شد
این گردهمایی روز چهارشنبه 1396/2/13 با حضور پروفسور خسرو پیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری در امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر شهاب کاظمی رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان، معاونین و مسئولین دانشگاه فنی و حرفه ای شهر همدان و کلیهی اساتید موظف و حق التدریس دانشکده های شهر همدان(شهید مفتح، شهید جباریان و دختران همدان (حضرت زینب کبرس(س)) از ساعت ۱7عصر در سالن اجتماعات دانشکده شهید مفتح برگزار شد.
در ابتدای گردهمایی جلسه گروههای آموزشی هرسه آموزشکده به صورت گروهی و هر رشته مجزا در ساختمان آموزشی شهید راهداری برگزار شد. در این جلسه گروههای آموزشی نسبت به برنامهریزی و هماهنگی در خصوص گروه خود پرداختند و در مورد مسائل مربوطه بحث و تبادل نظر کردند. در ادامه با حضور کلیه اساتید در سالن اجتماعات، مراسم گرامیداشت هفته آموزش آغاز به کار کرد.
در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن مجید، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای شهر همدان آقای مهندس اسدی با حضور در جایگاه به بیان مسائل مربوط به آموزش هر سه آموزشکده پرداختند وگزارشی در خصوص وضعیت تحصیلی دانشجویان، وضعیت آماری و شاخص های آموزشی و آمار مدرسین را ارائه کردند.
درادامه مراسم دکتر شهاب کاظمی رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم و هفته آموزش و خیر مقدم به تمامی اساتید و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) و تشکر بابت حضور مدرسین و خیر مقدم ویژه به دکتر پیری عنوان کرد مآموزشآ دانشگاه فنی و حرفه ای بعد از دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی جزء سه ابر دانشگاه کشور است که در اقصی نقاط کشور فعالیت میکند. ایشان گفت دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی است مهارت محور و مدعی می باشیم که بر خلاف دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی از ریل اصلی خود، اهداف و آنچه در اساسنامه وجود دارد خارج نشده است و دانشگاهی است تک جنسیتی و به نوعی این موضوعات سند افتخار و نقطه قوت ما در نظام آموزش عالی کشور می باشد.
دکتر کاظمی عنوان کرد در سند برنامه ششم توسعه نگاه ویژه به دانشگاه فنی و حرفه ای شده است. استمرار ماده ۲۳ قانون پنجم توسعه و منفک شدن آموزشکده های فنی حرفه ای از آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مجدداً تاکید شده و در فصول مختلف اجازه داده شده که از صندوق توسعه ملی برای به روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی هزینه شود. ایشان یادآور شد که صندوق توسعه ملی یکی از ابتکارات افتخارآفرین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که برای اختصاص دادن پول نفت به سرمایه گذاری های کلان و اساسی و با نظر سران سه قوا و مقام معظم رهبری از آن صندوق هزینه شود و این اجازه داده شده است که از این صندوق برای زیر ساخت های دانشگاه فنی حرفه ای که کهنه و فرسوده شده است در برنامه ششم توسعه هزینه شود و این نشان از اهمیت این دانشگاه و یک آینده مثبت و دورنمای بسیار قابل ستایش برای دانشگاه فنی حرفه ای است.
دکتر کاظمی در ادامه بیان داشت از مجموع ۴۵۰ مدرسی که در این گردهمایی حضور دارند تعداد ۱۲۰ نفر از آنها مدرسینی هستند که یک نیمسال و یا دو نیمسال است که با دانشگاه همکاری می کنند و سیاست دانشگاه در استان همدان در خصوص جذب عضو هیات علمی و مدرسین حق التدریس دقیقاً همان سیاست سازمان مرکزی دانشگاه می باشد و آنچه نقطه ضعف دانشگاه می تواند باشد نسبت کم استاد به دانشجو است و ما نمی توانیم روی اساتید تمام وقت خود برنامه ریزی خوبی داشته باشیم ولی وجود مدرسین حق التدریس که در بخش های مختلف جامعه مشغول به کار هستند می تواند برای ما نقطه قوت و مثبتی باشد.
ایشان افزودند حضور مدرسین حق التدریس در سایر بخشهای دولتی و خصوصی به دانشگاه این امکان و امیدواری را می دهد که با هم افزایی با سایر دستگاهها نهایت استفاده را ببریم. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفتند، سیاست ما در ارائه دروس نظری جوان گرایی میباشد. ایشان عنوان کرد با توجه به وجود فارغ التحصیلان جوان در جامعه، قطعاً این سیاست را دنبال خواهیم کرد که از جوانان نخبه استفاده کنیم که این امر از سال گذشته در دستور کار دانشگاه فنی حرفه ای استان همدان قرار گرفته و تا حدودی اجرایی و عملیاتی شده است. رئیس دانشگاه فنی حرفه ای استان همدان گفت ما معتقدیم استفاده از مدرسین جوان و فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر کشور میتواند به غنای علمی ما کمک کند. دکتر کاظمی گفت سیاست ما در زمینه ارائه دروس عملی کاملا متفاوت است و برعکس دروس نظری می باشد، بگونه ای که ما برای دروس عملی از مدرسین با تجربه و مهارتی استفاده خواهیم کرد و حتی از مدرسینی که در بخش های مختلف صنعت شاغل هستند استفاده خواهیم نمود و این به دلیل داشتن تجربه و مهارت کافی می باشد که خود می تواند به دانشجویان منتقل شود. ایشان در ادامه از انتظارات دانشگاه فنی و حرفه ای از مدرسین عنوان کردند مدرسین ما نباید صرفاً به تدریس از لحاظ مالی و گذراندن بخشی از امور زندگی به آن نگاه کنند بلکه تدریس را باید به عنوان حق الناس بدانند.
دکترکاظمی گفت از دیگر انتظارات ما از اساتید، نظم درآمد و شد، نظم در تشکیل کلاسهای درس، حضور در جلسات امتحانی، کمک به برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، بیان و انتقال تجربیات تحصیلی و عملی خود به دانشجویان و آینده سازان کشور می باشد و نیز شرکت در فعالیت های کارآفرینی و ارتباط با صنعت، برنامهریزیهای که برای شروع استارت آپ ها داریم، مراکز رشد و نوآوری دانشگاه در کنار تدریس می باشد. اینها همگی در ارزیابی ما برای ادامه همکاری موثر خواهد بود. دکتر کاظمی اشاره گفتند ما برای این ارتباط دوسویه نظارتهای محسوس و نامحسوس خود را خواهیم داشت و داریم، ولی واقعیت این است که ارزیاب اصلی خداوند قادر متعال است که بالای سر ما شاهد بر اعمال و رفتار ما می باشد و اگر با احساس حق الناس بودن سر کلاس حاضر شویم قطعاً زمانی را که برای آموزش اختصاص می دهیم مفید خواهد بود.
دکتر کاظمی بیان داشت که در دانشگاه فنی و حرفه ای اتفاقات خوبی رخ داده است، ایشان به طور خلاصه به چند مورد از آنها اشاره نمود و گفت در ابتدای این دولت آموزش عالی کشور بدهکاری زیادی داشت از جمله پرداخت حق التدریس، حاملهای انرژی و ... که بحمدالله با سیاستگذاری، مدیریت و انضباط مالی که انجام شد باعث افتخار است که عنوان شود دانشگاه فنی وحرفه ای در حال حاضر هیچگونه بدهی به بازارو حتی پرسنلی ندارد. ایشان اشاره ای هم داشتند به پرداخت حق التدریس نیمسال دوم سالتحصیلی جاری که بخشی از آن به حساب مدرسین واریز شده است. رئیس دانشگاه فنی حرفهای استان همدان گفت در سال ۹۵ در دانشگاه فنی حرفه ای شهر همدان ما توانستیم حدود ۳۰۰ میلیون تومان در بخش تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی سرمایه گذاری کنیم. ایشان گفت با توجه به اعتبارات خوبی که در اواخر سال اختصاص داده شد حدود 100 میلیون تومان صرف تجهیزات مصرفی کارگاهی و آزمایشگاهی شد و همچنین توانستیم در سایر بخش ها مانند کتابخانه و... خرید کامپیوتر و سایر ملزومات مورد نیاز هزینه های خوبی داشته باشیم. دکترکاظمی در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات گروه های آموزشی و گردهمایی اساتید بتوانیم از پیشنهادات و انتقادات سازنده مدرسین با توجه به تجربیات آنان در جهت ارتقاء دانشگاه فنی حرفه ای از آنها استفاده کنیم. در ادامه دکتر کاظمی اشاره ای هم داشتند به مقوله انتخابات پیش رو و گفتتند، ما یک انتخابات سرنوشت ساز پیش رو داریم و معتقد هستم افرادی که در دانشگاه و در جامعه کار علمی و کار تربیت جوانان را انجام می دهند و به آموزش اشتغال دارند و فعالیت آکادمیک دارند باید جزء افراد تاثیرگذار جامعه باشند. ایشان گفت جامعه شناسان افراد جامعه را به سه گروه تقسیم بندی می کنند" تاثیرپذیر،خنثی و تاثیرگذار" و این دایره تاثیر گذاری می تواند با توجه به وسع افراد متفاوت است. یک فرد در محیط خانواده، یک فرد علاوه بر خانواده بر دوستان، آشنایان و همکاران در شهر ، استان و حتی کشور. دکتر کاظمی گفت ما در تاریخ معاصر خود بزرگترین تاثیر گذار را داشتیم. ایشان گفت حضرت امام خمینی(ره) فردی بود که با انقلاب اسلامی تاثیر فراوانی بر دنیای معاصر گذاشت و دانشگاهیان و حوزویان هم به اتکا اینکه در کار آموزش و تعلیم و تربیت دستی دارند قطعاً باید جزء افراد تاثیرگذار باشند. حضور افراد در انتخابات و نگاه به انتخابات به عوان پایه مردم سالاری دینی قطعاً امری است واجب و واجب تر از آن انتخاب اصلح است. انتحابی که همه موظف هستیم بر مبنای دایره تاثیرگذاری که گفته شد تاثیرگذار باشیم هم در خانواده و هم در جامعه که انتخاب اصلح انجام شود. دکتر کاظمی گفت امیدوار هستیم در انتخابات پیش رو حضور حداکثری مردم که همانند انتخابات های گذشته هرگاه مردم حضور حداکثری پیدا کردند عقل و تدبیر و امید حاکم شده است این بار هم این اتفاق بیفتد.
در ادامه پروفسور پیری مدیر کل دفتر سیاستگذاری امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم از حضور در جمع اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای شهر همدان ابراز خرسندی کردند. ایشان در خصوص حل مشکل بیکاری فارغ التحصیلان و جوانان کشور گفتند مشکل بیکاری با شعار حل نمی شود باید برای حل این مشکل کار و اقدامات عملیاتی بشود و برنامه ریزی های خوب و مثمر ثمری باید انجام شود و باید دور را دید و در نزدیک قدم برداشت تا بتوانیم مشکل بیکاری را تدریجاً حل کنیم. ایشان گفت توانایی ها و امکانات موجود است و کافیست یک برنامه ریزی منسجم داشته باشیم و مهمترین چیزی که در دانشگاه ها لازم است و برای دستیابی به این امر لازم است دانشگاه کارآفرین می باشد. ایشان گفت در وزارت علوم به عنوان متولی اصلی آموزش، تحقیقات و فناوری در کشور نه تنها در حوزههای دانشگاهی و پژوهشی بلکه در تمامی حوزه های فناوری چه در بخش خصوصی و صنعت آموزش و پژوهش مطرح است. دکتر پیری بیان داشت وقتی بحث دانشگاه کارآفرین مطرح می شود ما به عنوان دفاتر سیاست گذاری و برنامه ریزی می کنیم و بر همین اساس در وزارت علوم کارگروههایی تشکیل شده که یک دانشگاه کارآفرین چه مشخصه هایی باید داشته باشد و شاخص های دانشگاه کارآفرین چه می باشد. بر همین اساس ما باید بتوانیم شاخص ها را تحلیل و منتقل کنیم به مراکز علمی و پژوهشی و فناوری کشور. وی افزود دانستن سیاست های کلان آموزش عالی برای مدرسین ضرورت است و دانشگاهها باید ماموریت های خود را مجدداگ تعریف کنند که چگونه می توان با برنامه های یکساله، پنج ساله و راهبردی به این شاخص ها دست پیدا کنند و یکی از این برنامه ها در وزارت علوم اقدام در دانشگاه ها است که در تمامی دانشگاههای مطرح کشور، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری عملیاتی شده است و قطعا" در دانشگاه فنی و حرفه ای یک برنامه راهبردی متفاوت تر از برنامه های دانشگاههای آکادمیک دارد.
ایشان گفتند دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به سایر دانشگاههای آکادمیک مسئولیت سنگین تری دارد . دکتر پیری افزود وزارت علوم انتظار دارد خروجی های دانشگاه فنی و حرفه ای در مدت زمان کوتاهی به اشتغال برسند. دانشجویان فنی و حرفه ای با توجه به پتانسیلی که در دانشگاه وجود دارد خیلی سریعتر و با یک برنامه ریزی کوتاه مدت میتوانند خیلی سریع به این نقطه برسد. دکتر پیری گفت مدرسین دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به مدرسین دانشگاههای آکادمیک متفاوت تر هستند به گونه ای که آنها هم درگیر مسائل تئوری هستند و هم عملی یعنی هم به مسائل آکادمیک آشنایی دارند و هم مسائل مهارتی و عملی و از این حیث از امتیازات خوبی برخوردار هستند و خود این موضوع یک امتیاز خوب محسوب می شود و دانشجویان این اساتید آچار به دست خواهند بود و از مهارت خوبی برخوردار خواهند شد. ایشان از دکتر کاظمی خواستند نسبت به تشکیل کارگروههای تخصصی متشکل از اساتید دانشگاه و صنعتگران بخش خصوصی رو بیاورند تا در زمینه های تربیت تکنسین ماهر گام های موثر و خوبی برداشته شود. ایشان افزود تفاهم نامه ای بین وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه تشکیل نهادهای درون دانشگاهی که عملا" فناوری های عملی را شکل می دهند وجود دارد و به امضاء رسیده است که قرار است نوآوری های خلاقانه در صنعت به وجود آورند که این خود به شدت نیاز کشور است . وی افزود دانشگاه فنی و حرفه ای جزء پیش غراولان ایجاد تحول در صنعت خواهد بود. دکتر پیری افزودند نهادهایی که مهارت های خلاقانه و نوآورانه و شتاب دهنده دارند وخود نوعی زایشگر و ایجاد کننده خلاقیت هستند باید در درون دانشگاه تشکیل شود. مدیر کل دفتر سیاست گذاری وزارت علوم گفت تمامی مسئولین وزارت علوم اذعان دارند که دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند و این پتانسیل را دارد که در زمینه مهارت های خلاقانه نوآورانه اقدامات خوبی را انجام دهد و ایشان اعلام آمادگی کرد که از طرح ها و پروژه هایی که در خصوص مباحث مطرح شده را در واحدهای استانی داشته باشند، حمایت خواهند کرد و نسبت به بروزرسانی کارگاه ها و آزمایشگاه ها با هماهنگی و همکاری معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم اقدام خواهند نمود به شرط داشتن پروژه قابل قبول و دانش بنیان. ایشان گفت شرکت دانش بنیان نه تنها توسط فارغ التحصیلان بلکه توسط اساتید ما نیز تاسیس می شود. دکتر پیری یکی از مشکلات اساسی وزارت علوم در دانشگاههای آکادمیک را مشکل عدم مهارت دانشجویان عنوان کردند و گفتند دانشجویان این گونه دانشگاه ها به لحاظ عملی از تجربه کافی برخوردار نیستند و در بازار کار دچار مشکل می شوند و راه حل این موضوع را انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه های آکادمیک با دانشگاه فنی و حرفه ای دانست به گونه ای که دانشجویان آکادمیک با حضور در دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به انجام پروژه های خود در کنار اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای و با همکاری تکنسین ها و دانشجویان این دانشگاه انجام دهد که از لحاظ مهارتی نیز رشد داشته باشند. ایشان افزودند دست به آچار بودن دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار خوب است و از مهارت های کافی و خوبی برخوردارند و این خود باعث می شود در زمینه اشتغال دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به دانشگاههای آکادمیک جذب بازار کار شوند.
دکتر پیری در زمینه مهارت دانشجویان دانشگاههای آکادمیک گفت ما نمی توانیم به سرعت نسبت به آموختن مهارت به دانشجویان اقدام کنیم ولی در این زمینه با افزودن واحدهای عملی در بین دروس آکادمیک و تئوری دانشجویان می توان در مدت زمان طولانی با گنجاندن این دروس تا حدودی به این امر دست پیدا کنیم.
در این مراسم از کارکنان جانباز به مناسبت ایام ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز تقدیر شد. همچنین 10 نفر از همکاران کادر آموزشی دانشگاه که در پروسه تطبیق موفق به اخذ رتبه هیات علمی فنی گردیده اند و همچنین از روسای ادارات آموزش دانشکده های شهید مفتح، شهید جباریان و دختران همدان نیز تقدیر بعمل آمد. در پایان کلیه همکاران با حضور در نمازخانه به اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء پرداختند و با صرف شام پذیرایی شدند.