در حال بارگذاری ...
جمعه 21 دی 1403
nus.ac.ir

همایش تبیین اهداف و برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان: همایش تبیین اهداف و برنامه ­های دانشگاه فنی و حرفه ­ای و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ­ای با حضور معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان، مدیران هنرستانها، سرگروه ­های آموزشی رشته ­های فنی و حرفه ­ای آموزش و پرورش، رؤسا و معاونین دانشگاه فنی و حرفه ­ای و مدیران گروه دانشگاه از ساعت 8:30 الی 12 در سالن همایش دانشکده شهید مفتح برگزار گردید.

    جلسه با تلاوتی چند از کلام ا... مجید آغاز گردید. سپس مهندس احمدی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ­ای استان همدان ضمن خیر مقدم به حاضرین، به بیان اهداف، برنامه­ ها و چشم انداز آینده دانشگاه فنی و حرفه­ ای پرداختند. ایشان عنوان نمود رسالت دانشگاه فنی و حرفه ­ای مکمل آموزش­ های فنی و حرفه­ ای وزارت آموزش و پرورش است و هر فعالیتی در دانشگاه باید در راستای برنامه ­هایی باشد که در آموزش و پرورش شکل گرفته است. بنابراین یک تیم هستیم که در دو فضای مختلف کار میکنیم ولی یک هدف را دنبال می­کنیم. ایشان تاکید داشتند که ماموریت دانشگاه فنی و حرفه­ ای تربیت تکنسین ماهر است که بتواند حلقه اتصال بین کارگر و مهندس باشد و فارغ التحصیلان دانشگاه باید روحیه کارآفرینی داشته باشند که در آن صورت منجر به سازمان و شرکت کارآفرین خواهد شد.

در ادامه  بحیرایی معاون متوسطه آموزش و پرورش استان همدان، هدف از برگزاری همایش را تشریح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه آموزشهای فنی و حرفه ­ای عنوان نمودند و اظهار داشتند که این جلسه مقدمه نشست مدیران گروه ­های آموزشی طرفین است که قرار است آخرین تغییرات سرفصل­ ها و کتب، مورد بررسی قرار گیرد. ایشان اشاره داشتند در فصل دوم سند تحول بنیادین ما 30 ارزش داریم که حداقل 5 مورد از اینها به موضوع مهارت آموزی اشاره دارد که عبارتند از : مسئولیت پذیری همه جانبه، مشارکت اجتماعی،داشتن روحیه جمعی و مهارت مورد نیاز جامعه، روحیه کارآفرینی و کسب شایستگی­های عام حرفه­ای و مهارتی، هنر زمینه ساز کار مولد، مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت رسمی عمومی محل کسب تجربه ­های تربیتی. بحیرایی تأکید کرد مهارت آموزی فقط مهارت­های فنی در رشته­ های متداول در نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه توجه به مهارت­ های سه گانه که شامل مهارت فنی،مهارت انسانی و مهارت ادراکی می­باشد باید برای تربیت نسل آینده و نیروهای مولد به وجوه دیگر نیز توجه کرد.

سپس  مهندس آقامحمدی رئیس اداره فنی و حرفه ­ای آموزش و پرورش ضمن تشکر از برگزاری این نشست، به تبیین و تشریح ساختار جدید آموزشی پرداختند و عنوان نمودند که هنرستانها در ساختار جدید از دو سال به سه سال ارتقاء پیدا کرده است. در این تغییرات ساختار آموزشی هنرستان های فنی و حرفه­ ای کامل دگرگون شده، دروس در چند سطح تعریف شده، یک سطح شایستگی­ های عمومی است که همان دروس عمومی ادبیات، عربی، زبان خارجه­، دین و زندگی و ... است. یک سری دروس به عنوان دروس پایه هستند که شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست است و بسته به نوع رشته تعریف می­شود. به عنوان مثال رشته ماشین ابزار به دروس فیزیک و ریاضی بیشتر نیاز دارد یا رشته صنایع غذایی به دروس زیست و شیمی نیازمند است. در واقع دروس پایه در بین رشته­ ها متغیر است.

بخش دیگری از دروس شایستگی­ های غیر فنی است . شایستگی­ های غیر فنی شامل چهار درس : الزامات محیط کار، کاربرد فناوری­ های نوین، مدیریت تولید، کارگاه نوآوری و کارآفرینی و اخلاق حرفه­ ای . آخرین بخش و محوری ترین موضوع شایستگی­ های فنی است که در سه گروه تقسیم بندی شده است .دروس کارگاهی که 6 درس کارگاهی در تمامی رشته ­ها داریم در هر پایه 2 کارگاه تعریف شده است که هر کدام از این کارگاه ها یک بسته مهارتی و صلاحیت حرفه ­ای را ایجاد می­کند که هر کارگاه 300 ساعت بوده و از 5 پودمان تشکیل شده و هر پودمان 60 ساعت می­باشد.

ایشان در پایان بر تعامل بیشتر بین دانشگاه و آموزش و پرورش در خصوص اطلاع از آخرین تغییرات در ساختار جدید آموزشی تأکید داشتند. در بخش دوم همایش با توجه به ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه و اطلاع از نیازهای صنعت در زمینه نیروی کار و آموزش­های فنی و حرفه­ ای  مهندس بابایی فعال اقتصادی در زمینه چرم سخنرانی کردند . ایشان عرضه و تقاضای نیروی کار آموزش دیده در مراکز دانشگاهی را درست ندانستند و عنوان نمودند که در رشته چرم در حال حاضر نیاز به 1000 نفر چرخ کار چرم داریم ولی نیروی توانمند در این زمینه نداریم. ایشان تربیت نیروی کار را با توجه به نیازهای بنگاه ­های کسب و کار ضروری دانستند و توجه به این امر سبب رونق تولید و ایجاد اشتغال می­گردد. در این جلسه مقرر شد در زمینه رشته تولید مصنوعات چرمی، آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه­ ای نسبت به ایجاد رشته اقدام نمایند.

در بخش پایانی همایش با پخش کلیپ رویدادهای ایده فن برگزار شده در دانشگاه فنی و حرفه ای، مهندس مژدهی سرپرست معاونت پژوهش و فناوری عنوان نمودند با توجه به آمار بیکاری در کشور تربیت دانش آموزان و دانشجویان باید با ایجاد روحیه کارآفرینی همراه باشد. ایشان برای ایجاد اشتغال و عدم تراکم در یک رشته و صنف خاص را شناسایی صنایع جدید و به طبع آن نیاز به تربیت تکنسین ماهر آن رشته است. مهندس مژدهی در ادامه افزودند؛ پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش اتفاقات خوبی از قبیل بازدید دانش آموزان هنرستانی از دانشکده های فنی و حرفه ای استان در هفته پژوهش، بازدید دانش آموزان پایه نهم از دانشگاه با هدف ترغیب و تشویق آنها به انتخاب رشته ­های فنی و حرفه­ ای، برگزاری سه جلسه آشنایی با دانشگاه فنی و حرفه­ ای و نحوه ثبت نام در کنکور کاردانی دانشگاه فنی و حرفه­ای به تعداد 1000 نفر از دانش آموزان پایه دوازدهم، شرکت مسئولین آموزش و پرورش و دانش آموزان در یازدهمین استارت آپ و ارائه یک ایده توسط دانش آموز هنرستان امیرکبیر. ایشان در پایان خاطر نشان کردند با عنایت به ارتباط طولی دانشگاه و آموزش و پرورش هرچه قدر تعاملات بین این دو سازمان بیشتر و مستحکم تر باشد فارغ التحصیلان توانمندتری وارد بازار کار خواهند شد.